Πώς να έλθετε σε κατάσταση ευφορίας (get high) με το τρέξιμο

Η επιστήμη αποκαλύπτει πώς μπορείτε να παράγετε περισσότερες χημικές ουσίες οι οποίες σας κάνουν να αισθάνεστε καλά ενώ τρέχετε.

Τρίτη, 10 Μαΐου 2016
Πώς να έλθετε σε κατάσταση ευφορίας (get high) με το τρέξιμο

Πρόσφατα, οι ερευνητές μελέτησαν τον τρόπο που ο εγκέφαλος αποκρίνεται στο τρέξιμο και διαπίστωσαν ότι η ικανότητα να φτάσει κάποιος σε κατάσταση ευφορίας ενώ τρέχει  μπορεί να είναι συναρτώμενα  μέσα μας. Πριν από χρόνια, η επιβίωση των προγόνων μας εξαρτιόνταν από το κυνήγι για να εξασφαλίσουν το φαγητό. Η επιθυμία να ζήσουν ήταν, ενδεχομένως, τα κίνητρά τους να τρέξουν πιο γρήγορα, ενώ οι καλές χημικές ουσίες, ενδορφίνες που απελευθέρωνε ο εγκέφαλος βοηθούσαν να επιτύχουν την ταχύτητα και τις αποστάσεις που απαιτούνταν λέει ο David A. Raichlen, Ph.D., επίκουρος καθηγητής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα. Η ευφορία του δρομέα μπορεί να λειτουργεί ως φυσικό παυσίπονο συγκαλύπτοντας κουρασμένα πόδια και φουσκάλες στα πόδια, λέει.

Η αιτία: Οι ενδορφίνες

Οι  ενδορφίνες είναι χημικές ουσίες που δρουν λίγο πολύ σαν την  μορφίνη. Το 2008 Γερμανοί ερευνητές χρησιμοποίησαν τομογραφίες εγκεφάλου δρομέων ώστε να προσδιορίσουν από πού προέρχονται οι ενδορφίνες. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι κατά τη διάρκεια τρεξίματος δύο ωρών, οι  προ-μετωπιαίες και επιχείλιες περιοχές (οι οποίες αντιδρούν σε  συναισθήματα όπως αγάπη) παρήγαγαν ενδορφίνες. Όσο μεγαλύτερη ήταν η παραγωγή ενδορφίνης σε αυτές τις περιοχές του εγκεφάλου, τόσο μεγαλύτερη ευφορία ανέφεραν οι δρομείς σαν συναίσθημα.

Πως το πετυχαίνεις: Πιέστε τον εαυτό σας - σκληρά, αλλά όχι πάρα πολύ σκληρά. Οι ενδορφίνες είναι τα παυσίπονα που παράγονται σε απόκριση της σωματικής δυσφορίας, λέει ο Matthew Hill, Ph.D., επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Hotchkiss. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το τρέξιμό σας  θα πρέπει να είναι βασανιστικό,  θα πρέπει να βρείτε ένα σημείο όπου η άσκηση είναι άνετη αλλά και προκλητική (σκεφτείτε τρέξιμο σε καλό tempo). Στη γερμανική μελέτη, για παράδειγμα, οι δρομείς ήταν έμπειροι  για τους οποίους ένα δίωρο τρέξιμο για απόσταση είκοσι χιλιομέτρων δεν ήταν εύκολο αλλά ούτε και βασανιστικό. «Οι περισσότεροι δρομείς που  έχω συνεργαστεί παράγουν  ενδορφίνες όταν πιέζουν το σώμα τους, αλλά συνήθως δεν το πιέζουν στο μέγιστο βαθμό», λέει ο Cindra Σ Kamphoff, Ph.D., διευθυντής του Κέντρου για τον αθλητισμό και την ψυχολογία στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Μινεσότα. Ένα σύντομο, απλό τρέξιμο πιθανότατα δεν θα παράγει αρκετή δυσφορία για να προκαλέσει την παραγωγή ενδορφινών. Όσο  ισχυρές και αν είναι οι ενδορφίνες δεν μπορούν να παρακάμψουν έναν τραυματισμό ή την  έλλειψη προπόνησης και αυτός είναι ο λόγος που οι  αρχάριοι δρομείς  δεν αισθάνονται συνεπαρμένοι όταν αρχίζουν να τρέχουν.

 Η παρέα στο τρέξιμο θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει: Μια μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης ανέφερε ότι κωπηλάτες που ασκούνται από κοινού αυξάνουν σημαντικά την απελευθέρωση ενδορφινών σε σύγκριση με σόλο κωπηλάτες. Όταν είστε μόνοι σας ακούστε μουσική: Η έρευνα δείχνει ότι ακούγοντας την αγαπημένη σας μουσική βοηθάει στην έκκριση ενδορφινών.


Ενδοκανναβινοειδή
Οι ενδορφίνες τραβούν όλη την  προσοχή, αλλά το σώμα μας παράγει επίσης ενδοκανναβινοειδή, τα οποία είναι φυσική συνθετική έκδοση του THC, το οποίο είναι η υπεύθυνη χημική ουσία  για το βόμβο που παράγει η μαριχουάνα. Τα ενδοκανναβινοειδή που  παράγονται στο σώμα, ανανδαμιδη, πιστεύεται ότι δημιουργούν μια αίσθηση ηρεμίας, λέει ο Χιλ. Οι ενδορφίνες μπορούν να δημιουργηθούν μόνο από εξειδικευμένους νευρώνες, αλλά σχεδόν κάθε κύτταρο στο σώμα είναι ικανό να παράξει ενδοκανναβινοειδή, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν τη δυνατότητα να έχουν ένα μεγαλύτερο αντίκτυπο στον εγκέφαλό μας.

 Η παραγωγή ενδοκανναβινοειδών πιστεύεται ότι αντιδρούν πιο έντονα στο στρες, σε αντίθεση με τον πόνο (ο ισχυρότερος ενεργοποιητής ενδορφίνης). Η διαφοροποίηση μεταξύ του  φυσικού άγχους και της ταλαιπωρίας κατά τη διάρκεια του τρεξίματος είναι σχεδόν αδύνατη. Πράγμα που σημαίνει ότι ο  ίδιος μηχανισμός που ενεργοποιεί ενδορφίνες μπορούν επίσης να προκαλέσει  ενδοκανναβινοειδή. Μια προκλητική προπόνηση  λέει ο Raichlen στο 70 έως 85 τοις εκατό της μέγιστης καρδιακής συχνότητας προσαρμοσμένη στην ηλικία σας είναι βέλτιστη να παράγει την κύρια ορμόνη του στρες κορτιζόλη, και την παραγωγή ενδοκανναβινοειδών. (Αν είστε 30 ετών, να στοχέψετε  μεταξύ 142 και 161 παλμούς ανά λεπτό).

Η έρευνα του Hill δείχνει ότι, σε μικρές δόσεις, το ψυχολογικό στρες μπορεί επίσης να αυξήσει την παραγωγή  ενδοκανναβινοειδών. Έτσι μια μικρή νευρικότητα θα μπορούσε να έχει ένα αποτέλεσμα. Ωστόσο, το χρόνιο στρες μπορεί μηδενίσει το αποτέλεσμα αυτό.
Αυτό μπορεί να είναι ένας λόγος για τον οποίο η Cecilia J. Hillard, Ph.D., διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου Νευροεπιστημών στο Ιατρικό Κολέγιο του Ουισκόνσιν, διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι χρειάζονται οκτώ ώρες ύπνου τη νύχτα για βέλτιστη παραγωγή ενδοκανναβινοειδών. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι τα επίπεδα ενδοκανναβινοειδών είναι τρεις φορές μεγαλύτερα το  πρωί. Αν και δεν υπάρχει καμία επιστημονική απόδειξη, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι ένα πρωινό τρέξιμο είναι πιο πιθανό να δημιουργήσει περισσότερη ευφορία σε σχέση με το απογευματινό ή βραδινό τρέξιμο.

Ρυθμίστε το ξυπνητήρι σας!  αξίζει να πειραματιστείτε!

 

 

Δημοφιλείς δραστηριότητες

Ελεύθερη Πτώση

Ελεύθερη Πτώση

Αφήσετε πίσω σας το αεροπλάνο και να πέστε στο κενό από τα 5, 10 ή ακόμα και 13 χιλιάδες πόδια. Η ελεύθερη πτώση είναι μία από τις συναρπαστικότερες εμπειρίες που μπορεί κανείς να ζήσει!

Παζλ συναρμολόγησης

Παζλ συναρμολόγησης

H επίλυση παζλ σε τακτική βάση έχει πολλά εκπαιδευτικά οφέλη και εξασκούν τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Τα συν αρμολογούμενα παζλ ειδικά καλλιεργούν την συγκέντρωση και αφοσίωση στο στόχο, τη ψυχική αντοχή,