Πεζοπορία - Ορειβασία

Πεζοπορία είναι η σωματική δραστηριότητα κατά την οποία διανύουμε μια μεγάλη απόσταση περπατώντας. Η απόσταση αυτή πρέπει να είναι τουλάχιστον 5 χιλιόμετρα, αλλιώς δεν θεωρείται πεζοπορία αλλά απλά περπάτημα.

Πεζοπορία - Ορειβασία

Περιγραφή

Σύμφωνα με την επικρατέστερη κατηγοριοποίηση είναι 3 τα είδη πεζοπορίας και συγκεκριμένα:

1.Η απλή πεζοπορία. Διανυόμενη απόσταση 5-20 χιλιόμετρα, μέση ωριαία ταχύτητα 4-5 χιλιόμετρα, χρόνος διαδρομών 1-5 ώρες, υψομετρική διαφορά 150-300 μέτρα  χωρίς εδαφικές δυσκολίες. Προϋποθέτει: καλή φυσική κατάσταση, ελαφρύ εξοπλισμό και ελάχιστα εφόδια.

2.Ορεινή πεζοπορία. Διανυόμενη απόσταση 10-25 χιλιόμετρα, μέση ωριαία ταχύτητα 3-4 χιλιόμετρα, χρόνος διαδρομών 3-10 ώρες, υψομετρική διαφορά 300-600 μέτρα με αρκετές εδαφικές δυσκολίες. Προϋποθέτει: πολύ καλή φυσική κατάσταση, καλό εξοπλισμό και αρκετά εφόδια.

3.Ορειβασία. Διανυόμενη απόσταση 10-20 χιλιόμετρα, μέση ωριαία ταχύτητα 2-3 χιλιόμετρα, χρόνος διαδρομών 3-10 ώρες, υψομετρική διαφορά 600 μέτρα και άνω με πολλές εδαφικές δυσκολίες. Προϋποθέτει: άριστη φυσική κατάσταση, πολύ καλό εξοπλισμό και πολλά εφόδια.

Γίνεται κατανοητό ότι διαφοροποιό στοιχείο των παραπάνω κατηγοριών είναι η υψομετρική διαφορά. Κατά μέσο όρο μια υψομετρική διαφορά 300 μέτρων καλύπτεται σε περίπου 1 ώρα. Συνεπώς για να ανέβει το πεζοπόρο τμήμα στα 1000 μέτρα θα απαιτηθούν περί τις 4 ώρες συμπεριλαμβανομένης και της παύσης στο μεσοδιάστημα.

Οφέλη για την υγεία

Η πεζοπορία, βελτιώνει σημαντικά την καρδιακή υγεία μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος μέσα από την αύξηση του καρδιακού ρυθμού και της κυκλοφορίας του αίματος, μιας και αποδεδειγμένα η αερόβια γυμναστική συμβάλει σημαντικά σε αυτό.

Επίσης μας βοηθά να χάσουμε τα περιττά κιλά, θέμα εξίσου σημαντικό για την επιβάρυνση της λειτουργίας της καρδιάς.

Σύμφωνα με μελέτες, το περπάτημα μπορεί να μας βοηθήσει στην πρόληψη του εγκεφαλικού.

Μειώνει εξίσου το κίνδυνο εκδήλωσης διαβήτη τύπου 2 αν περπατάμε τρεις φορές την εβδομάδα καθώς αυξάνετε ο αριθμός των υποδοχέων ινσουλίνης στα κύτταρα, διατηρώντας το σάκχαρο σταθερό στο αίμα.

Μειώνει συνάμα τον κίνδυνο εμφάνισης  καρκίνου.

Μειώνει επίσης τον κίνδυνο εμφάνισης γλαυκώματος.

Προστατεύει από το κοινό κρυολόγημα.

Μειώνει στο μισό τον κίνδυνο εμφανίσεως της νόσου Αλτσχάιμερ.

Στη τρίτη ηλικία η πεζοπορία ή το περπάτημα έχει φανεί να μειώνει τον εκφυλισμό κατά 50%..

Το περπάτημα μειώνει τον κίνδυνο άνοιας οξύνοντας το πνεύμα μιας και η άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εξασθένισης του πνεύματος.

Βελτιώνει τη λίμπιντο, τις στυτικές λειτουργίες και βοηθά την γυναίκα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η πεζοπορία φτιάχνει τη διάθεση μας, μιας και μπορεί να μειώσει συμπτώματα της ήπιας και μέτριας κατάθλιψης.

Άλλα οφέλη

Η πεζοπορία αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών στον οργανισμό μειώνοντας τα επίπεδα του στρες, του θυμού και της κούρασης. Δημιουργεί μία γενικότερη αίσθηση ευεξίας και χαλάρωσης.

Όσο και αν ακούγετε περίεργο η καθημερινή άσκηση μας βοηθά να αυξήσουμε τα οικονομικά μας, αφού οι πιο δραστήριοι σωματικά, πνευματικά, αλλά και ψυχικά έχουν περισσότερες πιθανότητες να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους και να αναλάβουν πρωτοβουλίες στη δουλειά και τα οικονομικά τους. Η σωματική άσκηση έχει σαν αποτέλεσμα την σωστή λειτουργία του οργανισμού, που ως αποτέλεσμα φέρει την ευστροφία, " νους υγιής εν σώματι υγιή".

Η πεζοπορία φτιάχνει τη διάθεση μας, μιας και μπορεί να μειώσει συμπτώματα της ήπιας και μέτριας κατάθλιψης.

Χρήσιμες συμβουλές

Πολλές φορές  μπορεί να μην έχετε την δυνατότητα να πάτε για πεζοπορία σε βουνό, λίμνη, ακρογιαλιά κ.ο.κ, αυτό όμως δεν πρέπει να σας αποθαρρύνει, καθώς τα θετικά ενός περιπάτου μπορείτε να τα αποκομίσετε αφού μπορείτε να περπατήσετε παντού. Στη γειτονιά σε πάρκα κτλ.

Βέβαια δεν πρέπει να παραβλέπετε ότι για έναν σωστό περίπατο, καλό θα ήταν να έχετε κατά νου ότι ανάλογα με την πεζοπορία που θα επιλέξετε να κάνετε, πρέπει:

Να έχετε τα σωστά ρούχα ώστε να μην ιδρώνετε ούτε να κρυώνετε.

Να διαλέξετε το κατάλληλο παπούτσι, για το έδαφος και την εποχή που θα περπατήσετε

Να κουβαλάτε μαζί σας νερό αλλά και κάποια τροφή που θα σας παρέχει ενέργεια στη στιγμή.

Καλό θα ήταν να έχετε και ένα τυπικό φαρμακείο μαζί σας.

Μερικές απλές και βασικές συμβουλές είναι η σωστά ρυθμισμένη αναπνοή, εισπνοή-εκπνοή, καθώς και η αντίθετη κίνηση των χεριών με αυτή των ποδιών πέρα από ότι διευκολύνει τη κίνηση, ρέει πολύ καλύτερα ο ρυθμός των χτύπων της καρδιάς και της αναπνοής.

Σε ποιους απευθύνεται

Η πεζοπορία απευθύνεται σε ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Τι πρέπει να θυμάστε

Η πεζοπορία είναι ωραία άσκηση, που προσφέρει τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά οφέλη. Σε ένα ταξίδι αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για να γνωρίσετε τον τόπο που επισκέπτεστε.

Μερικά βασικά πράγματα που πρέπει να θυμάστε ώστε να είναι μια ευχάριστη εμπειρία είναι:

Μην αρχίζετε με τα δύσκολα. Επιλέξτε διαδρομές που ανταποκρίνονται στο επίπεδό σας.

Για να μη χαθείτε προμηθευτείτε τον απαραίτητο χάρτη, διαβάστε πληροφορίες για το μονοπάτι, ρωτήστε, ψάξτε το στα διαδίκτυο.

Ελέγξτε πρώτα τον καιρό.

Ενημερώστε κάποιον για το πού θα βρίσκεστε

Φύγετε καλά εξοπλισμένοι.

Φορέστε τα κατάλληλα ρούχα, παπούτσια και κάλτσες.

Δεν χρειάζεται να τρέχετε στην πεζοπορία. Βρείτε το ρυθμό σας, αυτόν που δεν σας κουράζει και κρατήστε τον. Μόνο έτσι θα εξοικονομήσετε ενέργεια.

Που και πως

Η χώρα μας διαθέτει πολύ όμορφα σημεία για πεζοπορία τόσο στα βουνά όσο και δίπλα στη θάλασσα. Υπάρχουν πολλοί πεζοπορικοί όμιλοι στην Ελλάδα που διοργανώνουν εκδρομές σε τακτά χρονικά διαστήματα και είναι πολύ εύκολο να γίνεται μέλος σε έναν από αυτούς.

Ο Εξοπλισμός που θα χρειαστείτε θα μπορούσε να περιλαμβάνει

Σακίδιο

Μποτάκια

Μπατόν

Σκηνή

Άνετα ρούχα, αδιάβροχο, καπέλο

Πυξίδα

 

Βρες παρέα για Πεζοπορία - Ορειβασία

Δημοφιλείς δραστηριότητες

Ελεύθερη Πτώση

Ελεύθερη Πτώση

Αφήσετε πίσω σας το αεροπλάνο και να πέστε στο κενό από τα 5, 10 ή ακόμα και 13 χιλιάδες πόδια. Η ελεύθερη πτώση είναι μία από τις συναρπαστικότερες εμπειρίες που μπορεί κανείς να ζήσει!

Παζλ συναρμολόγησης

Παζλ συναρμολόγησης

H επίλυση παζλ σε τακτική βάση έχει πολλά εκπαιδευτικά οφέλη και εξασκούν τον ανθρώπινο εγκέφαλο. Τα συν αρμολογούμενα παζλ ειδικά καλλιεργούν την συγκέντρωση και αφοσίωση στο στόχο, τη ψυχική αντοχή,